Det blinde øje
Kan øjet bevares ?

Mange hunde og katte mister synet på et øje, eller øjet bliver ødelagt på grund af et traume, en betændelse, en svulst eller grøn stær.
For ejeren er det ofte en traumatisk og frustrerende oplevelse, at dyrlægen ikke er i stand til at redde synet og øjet.
For hunden eller katten kan det medføre en kronisk smerte og sygdom, der svækker dyret.

Kan min hund eller kat leve et normalt liv med synet på eet øje ?

• Hunden og katten er ikke som mennesker afhængig af synet på begge øjne.
  • Din hund eller kat kan leve en fuldstændig normal tilværelse, hvor du i det daglige sjældent bemærker, at den kun ser med det ene øje.
  • Du vil opleve, at din hund eller kat fortsat har sin personlige identitet og færdes uden problemer både indendørs og udendørs.

Hvordan mistes synet ?

• Traume efter trafikuheld eller slagsmål
  • Infektion i øjet.
  • Glaukom - grøn stær
  • Linseluksation med sekundært glaukom
  • Uveitis - betændelse i regnbuehinden
  • Svulst i øjet

Et blindt øje

• Ved dyrlægens undersøgelse bliver det fastslået, at hunden eller katten har mistet synet, og ingen behandling kan gengive synet.
  • Ved smerter eller ubehag er det nødvendigt at foretage et indgreb, så hunden eller katten fremover kan leve et normalt liv.

En hund med kronisk grøn stær (Glaukom).
Øjet er vokset i størrelse som følge af et langvarigt højt tryk.
Bindehinden er rød og pupillen totalt udvidet og reagerer ikke på lys, fordi øjet er blindt

Øjenprotese

Instrument til indsættelse af en protese. Protesen er fremstillet af silikone og findes i forskellige størrelser.

• Såfremt øjets skal, d.v.s. senehinden og hornhinden er ubeskadiget, kan øjet bevares ved en operation, hvor der indlægges en protese i øjet.
  • En øjenprotese benyttes ved et kronisk glaukom med et forstørret øje, eller hvor en betændelse har ødelagt strukturerne inden i øjet.
  • Efter en operation foretages en kortvarig behandling med øjendråber.
  • Komplikationer ved en øjenprotese er ikke almindeligt forekommende.
  • Nogle måneder efter operationen vil øjet i de fleste tilfælde få et naturligt udseende.
  • Hunden eller katten vil fortsat have et øje, hvor øjet bevæger sig naturligt og med en normal åbning og lukning af øjenlågene.
  • Hos de fleste patienter med en øjenprotese er det ofte kun ejeren, der ved, at øjet er opereret, fordi øjet ser normalt ud.
  • Din hund eller kat bliver fremover fri for smerte og skal ikke behandles.

Patient, 6 måneder efter indlagt protese.
Øjet har bevaret dets naturlige udseende.

En Samojedhund med indlagt øjenprotese i højre øje.
Et øje med et naturligt udseende.

Fjernelse af øjet

• En fjernelse af øjet er nødvendigt, hvor øjet er ødelagt på grund af en alvorlig fysisk skade, en kronisk infektion, en byld eller en svulst i øjet.
  • Fjernelse af øjet foregår i dag ved et indgreb, hvor der opnås et kosmetisk tilfredsstillende resultat, der ikke skæmmer hunden eller kattens udseende.
  • En protese indlagt i øjenhulen forhindrer, at der opstår et hulrum med indsunken hud over det fjernede øje og herved giver patienten et grimt udseende.
  • Din hund eller kat bliver fremover fri for smerte og skal ikke behandles.

Er du betænkelig ved en operation ?

• Som ejer af en hund eller kat, der er et medlem af familien, skal du ikke være betænkelig ved en operation.
  • Du kan redde din hund eller kats liv, og det kan betyde en god tilværelse for både dig og din hund eller kat i årene fremover.