Sår i hornhinden, der ikke heler
Ulcus corneae indolens

Såret i hornhinden er farvet grønt med Fluorescein. Fluorescein benyttes rutinemæssigt af dyrlægen ved undersøgelse for sår.

Hvordan opstår såret ?

• Hos hunde, katte og andre dyr opstår undertiden et overfladisk sår i hornhinden, selvom øjet ikke har været udsat for nogen fysisk skade.
  • Videnskabelige undersøgelser har vist, at årsagen til at såret ikke vil hele, skyldes en defekt i hornhindens øverste lag.
  • Det yderste lag i hornhinden, overfladecellerne, limes til en tynd hinde, basalmembranen, og det er tilhæftningen til denne basalmembran, der er unormal.
  • Selvom overfladecellerne hurtigt formerer sig og dækker såret, ligger de løst oven på hornhinden, og såret heler alligevel ikke.
  • Såret i hornhinden optræder hyppigst hos midaldrende eller ældre hunde og katte, men ses også i enkelte tilfælde hos helt unge dyr.
  • Denne specielle form for sår i hornhinden heler ikke trods behandlinger med flere forskellige øjensalver og -dråber, og det skyldes, at såret ikke er forårsaget af en infektion.
  • Såret kan opstå hos alle hunde og katte, men hos hunde er nogle racer mere disponerede for denne sygom, og det gælder specielt Boxer, Fransk og Engelsk Bulldog m.fl.

Et kronisk sår er udviklet hos en Boxer i løbet af 5 uger. Hornhinden er næsten helt uklar, efter at såret er dækket af et gulligt og rødligt væv. Der ses mange blodårer, der er vokset ind i hornhinden for at hjælpe med til at hele såret.

• Øjet er rødt og irriteret.
  • Unormalt tåreflåd.
  • Lysskyhed og øjet knibes i.
  • Nedstemthed på grund af smerter i øjet. Mindre legelyst og sover mere.

Diagnose

• Undersøgelsen hos dyrlægen foregår i et lysdæmpet lokale og med et stærkt lys på hornhinden og ved brug af en lup eller et øjenmikroskop.
  • Dyrlægen kan nu se, at der er et mindre eller større uklart område i hornhinden.
  • Ved en speciel farvetest viser det sig, at der er et overfladisk sår i hornhinden.

En operation i hornhinden ved et kronisk sår, der ikke vil hele.

• Et overfladisk sår i hornhinden giver smerte, og første skridt i behandlingen er at fjerne smerten ved brug af specielle øjendråber og evt. smertestillende medicin.
  • Under en let bedøvelse og med brug af lupbriller eller operationsmikroskop renser dyrlægen såret og fjerner de løse sårrande. Herefter foretager dyrlægen en operation i hornhinden, der får såret til at hele.

Et typisk overfladisk sår, hvor de løse sårrande tydeligt ses i kanten af såret.

• Flere undersøgelser og behandlinger hos dyrlægen kan være nødvendig, men i de fleste tilfælde vil såret hele i løbet af 1-2 uger efter en enkelt operation.
  • Denne specielle operation har betydet, at patienten bagefter ikke behøver en krave, og ejeren skal ikke behandle øjet.
  • 8-10 dage efter operationen kontrollerer dyrlægen helingen af såret.
  • Selvom det i nogle få tilfælde kan være nødvendigt at gentage behandlingen, er det nødvendigt at udvise tålmodighed, og der er ingen grund til at miste modet.
    Fuld helbredelse er normal.
  • Der foregår en vedvarende forskning omkring denne øjensygdom.
    Resultaterne ved denne operation på Aarhus Dyrehospital er af specialdyrlæge Niels Stadsvold beskrevet i en artikel i Dansk Veterinærtidsskrift i 1993 og en tilsvarende amerikansk undersøgelse viser, at såret i hornhinden hos 90% af de opererede hunde og katte er helet i løbet af 1-2 uger.
  • Denne specielle operation i hornhindens øverste lag har betydet et meget stort fremskridt med hensyn til en hurtig heling af såret i hornhinden.

Et større overfladisk sår ses i den centrale del af hornhinden.

Såret er renset og de løse sårrande i kanten af såret er fjernet.

Operationen er gennemført som vist på den tidligere stregtegning.

10 dage efter operationen er såret helet, og der ses ingen ar i hornhinden.

Ønsker du vejledning om en øjensygdom kan du kontakte øjendyrlægen på Tlf. 86 28 27 88 eller udfyld her